יום חמישי, 15 במרץ 2012

יצא הספר 'המדינה של ילדי הגן'

לאור הבאתו לדפוס והפצתו הקרבה של הספר 'המדינה של ילדי הגן' שכתבה אמונה אלון ואני איירתי, אתן כאן סקירה קצרה על תהליך העבודה על הספר.
כשקבלתי לידי את הטקסט הדבר הבולט ביותר היה שהטקסט קצר מאוד. למעשה הסיפור נלקח מאוסף סיפורונים לחגים שכתבה אמונה אלון ונקרא 'סיפורים לימים טובים'- ומהסיפור הקצר שנכתב ליום העצמאות, הוחלט ליצור ספר שיעמוד בפני עצמו.
דבר נוסף שקיים בטקסט הוא שהדמויות אינן מאופיינות באופן פרטני וההתרחשות היא בעיקר עשייה של כל ילדי הגן.
העובדות הללו בהתחלה נראו לי כבעיות או קשיים- אך מהר מאוד הבנתי שלמעשה יש כאן מרווח גדול שבו לאיורים יהיה מקום חשוב והם יכולים להוות ערך מוסף משמעותי.

התחלתי משלב עיצוב הדמויות. היו כמה דגשים שניתנו לי מההוצאה בנושא זה, שניתן להכליל אותם במשפט - שלא כולם יהיו בלונדינים.
רציתי שלכל דמות יהיה אפיון משלה וביני ובין עצמי אף קראתי להם בשמות.
אחרי כל מיני ניסויים הגעתי לאיזו שורה תחתונה- של אפיון כללי:





ההתלבטות הבאה היתה באיזו טכניקת צביעה לבחור. בהתחלה חשבתי שאנסה לעשות שילוב של עבודה עם עפרון, צבעי מים וטקסטורות

אך הטכניקה הזו על אף החן שבה, התבררה כלא מספיק מגובשת מבחינת שליטה שלי, והיכולת שלי להתמיד בה גם באיורים של כפולות שלמות.
המסקנה שהגעתי אליה היא ליצור איזשהו שילוב של צביעה דיגיטלית שתתן את עיקר המסה הצבעונית, יחד עם צבעי עפרון שיתנו תחושה יותר טבעית וידנית.

השלב הבא היה יצירת סטורי בורד- חלוקת הספר לכפולות  ושילוב הטקסט. בגלל כמות הטקסט המעטה יכולתי אפילו להשאיר כפולה אחת ללא טקסט בכלל. בשלב הזה הדגש היה לשים לב לקומפוזיציה של כל הכפולה ולזרימה של הדפדוף בספר. 
כיון שהסיפור עצמו מתאר התרחשות אחת קצרה, בתוך גן הילדים- בלי שום קפיצה בזמן ובמקום- נסיתי למצוא דרך איך כן לצאת מהמסגרת הזו של קירות הגן.
ההחלטה שלי היתה לתת ביטוי גם להתרחשות המציאותית של בניית 'מדינה' בפינת הקוביות בגן, וגם להתרחשות הדמיונית, בה היה לי מקום כמאייר לצאת החוצה אל המרחבים. כיון שהנושא הוא יום העצמאות וקום המדינה- השתמשתי ברפרנסים רבים מתקופה זו- תמונות של מקומות אנשים וכו' יחד עם כרזות מאותה תקופה. וכדי לתת מאוירת קום המדינה במהלך כל הספר וגם כדי לאפיין יותר את הדמויות השונות- החלטתי שעל אף שהדבר לא כתוב בטקסט- הסיפור יתחיל בכך שכל ילד לוקח תחפושות או אביזר כלשהו מסלסלת התחפושות והמשחקים.
הסטורי בורד הראשוני שאותו ציירתי ,ממש בקטן, נראה כך:










מבחינת קומפוזיציות וזרימת הספר- מה שהיה לי חשוב הוא לתת איזשהו גיוון בין כפולות שבהן יש הרבה לבן ואווריריות לבין כפולות מלאות צבע ופרטים.
האמת היא שגם עכשיו, לאחר שכבר סיימתי לעבוד על הספר, מפליא אותי לראות כמה, למעשה, בשלב הסטוריבורד כל האינפורמציה כבר היתה קיימת. נראה לי שהדבר הזה עזר לי מאוד בהמשך בבנייה המסודרת של האיורים הסופיים- ומבחינתי היה כאן לימוד חשוב לגבי כל פרוייקט בסדר גודל כזה.
אחרי אישור הסטורי בורד ותיקונים שונים- עברתי לשלב סקיצות מפורטות בגודל הסופי של האיורים:







השלב הבא היה שלב הצביעה הסופית. הטכניקה, כפי שאמרתי, היתה צביעה דגיטלית ולאחר מכן שילוב של טקסטורות שונות וצבעי עפרון.











ולבסוף איור הכריכה:

הספר יחולק בגני הילדים ברחבי הארץ לקראת יום העצמאות במסגרת ספריית פיג'מה

8 תגובות:

  1. נראה נהדר, מזל טוב! ותודה על שיתוף התהליך - אוהבת את הסקיצות שלך במיוחד!

    השבמחק
  2. מקסים, תודה על הפוסט המעניין. אני אוהבת מאד את הצבעוניות שהגעת אליה.

    השבמחק
  3. יופי של ספר. הילדה שלי קבלה אותו בגן לפני כמה חודשים. אהבנו, דווקה כי אני ואשתי עולים חדשים, אבל בנותנו נולדו בארץ.
    תודה!

    השבמחק
  4. הספר הגיע אלינו הביתה עם הילדים ממש אהבתי את האיורים ועברתי עליהם הלוך ושוב..
    עכשיו כשנתקלתי בתהליך, אני ממש מודה לך על השיתוף! תוצאה יפה ממש!
    אגב, גם "מי אוהב את השבת" יצא נהדר.

    השבמחק
  5. מקסים
    אני עובד בבי"ס חנ"מ והקיץ בקיטנה שלנו נספר את הסיפור
    וננסה לתת להם לצבוע את עמודי הספר מענין מה יצא?

    השבמחק